music copyright lawyer
languages
_

Rolul publisherului

 

Editorul de muzica (Publisher) are rolul de a asigura o cat mai buna exploatare a drepturilor de autor asupra compozitiei si textului apartinand unei piese muzicale.

In schimbul unui procent din drepturile de autor, Editorul de muzica se obliga fata de Autor (compozitor/textier) sa autorizeze utilizarea creatiei (compozitie muzicala cu sau fara text) de catre terte persoane (cum ar fi: reproducerea compozitiei muzicale prin intermediul inregistrarilor sonore de catre o casa de discuri, includerea compozitiei muzicale ca fundal sonor in reclam sau ca si coloana sonora in filme, etc), sa asigure inregistrarea creatiei la toate organismele de gestiune colectiva din lume, sa colecteze veniturile rezultate din exploatare creatiei, sa actioneze in instanta pentru interzicerea utilizarilor neautorizate sau pentru recuperarea drepturilor de autor de la rau-platnici.

Daca un Autor nu este si Artist interpret pentru propria creatie, atunci Editorul va incerca sa gaseasca artisti interpreti care sa interpreteze creatia aflata in patrimoniul sau de exploatare.

 

Pentru ca Editorul sa desfasoare activitatile mai sus enumerate, intre Autor si Editor se va semna un Contract de editura prin care Autorul cedeaza Editorului drepturile de autor asupra unor creatii, de regula pe o baza exclusiva. Este de preferat ca Autorul sa semneze contractul de editare cu o casa mare de publishing care are capacitatea administrativa si financiara de a colecta veniturile din teritoriile pe care se intinde exploatarea drepturilor cesionate.

 

Daca Editorul acorda Autorului un avans, acesta urmeaza a fi recuperat din drepturile de autor datorate Autorului in viitor. In situatia in care, din exploatarea creatiei nu se vor obtine venituri, Autorul nu poate fi obligat la restituirea avansului.

 

Drepturile de autor rezultate din exploatarea creatiilor, vor fi impartite intre Editor si Autor conform unor cote stabilite de comun acord in cuprinsul contractului de editare. In SUA, Editorii propun de regula ca drepturile de autor sa se imparta in mod egal: 50% cota Autorului si 50% cota Editorului. In Europa, Editorii propun de regula ca drepturile de autor sa se imparta : 66,6% cota Autorului si 33,3% cota Editorului.

Insa, in functie de puterea de negociere a Autorului, acesta poate negocia si obtine, in plus, un procent din cota Editorului.

 

Contractul de editare poate fi limitat doar la administrarea drepturilor de autor, adica Autorul nu cedeaza Editorului drepturile de autor, dar il insarcineaza, ca in schimbul unui procent mai mic din drepturile de autor (10-15%), sa colecteze veniturile din toata lumea. Acest tip de contract, numit contract de administrare, este preferat de Autorii celebri care nu au nevoie de un Editor pentru a le asigura o cat mai buna exploatare a creatiilor.

 

Daca Autorul doreste sa pastreze controlul asupra creatiei sale, dar in acelasi timp are nevoie de un Editor care sa faca mai mult decat o administrare de venituri, atunci va prefera sa incheie un contract de co-editare (co-publishing). Acest contract trebuie sa prevada situatiile in care Editorul are nevoie si de acordul Autorului pentru a autoriza exploatarea creatiilor.

 

Pentru a putea deservi cat mai multe teritorii de exploatare a creatiilor, Editorul dintr-o tara incheie contracte de sub-editare cu editorii din alte tari, in baza carora cedeaza un procent cuprins, de regula, intre 5-20% din drepturile de autor.